Nachádzate sa tu

Ako sa môžem cítiť?

Ako sa môžem cítiť?

Pocity sú reakciami na rôzne situácie, ktoré sa stanú v našom živote. Niekedy, alebo pre niektorých ľudí môže byť ťažké hovoriť o svojich pocitoch. Pocity môžu byť naozaj silné – prekvapujúce. Môžu sa zmeniť z minúty na minútu.

Stalo sa ti niekedy, že si niečo cítil / cítila a nechcel / nechcela si, aby o tom druhí vedeli? Niekedy sa ti mohlo podariť svoje pocity skryť. Niektoré pocity sú príjemné, ako pocit šťastia alebo vzrušenia, iné nepríjemné - pocit smútku alebo strachu.

Je prospešné poznávať svoje pocity, aby ťa čo najmenej prekvapili a rozrušili, alebo aby si vedel / vedela čo s nimi môžeš robiť.

Pamätaj si, že každý / á z nás potrebuje pomoc – je okej hovoriť o pocitoch s niekym komu dôveruješ.

Zvládanie nepríjemných pocitov

Zdravá cesta zvládania pocitov

Čo nerobiť

Môže byť ťažké kontrolovať pocity, ale môžeš kontrolovať čo s nimi urobíš a ako ich vyjadríš.

Zvládanie nepríjemných pocitov

Nie sú zlé pocity. Všetky pocity sú v poriadku. Pri niektorých pocitoch sa môžeš cítiť na dne, alebo správať sa tak ako nechceš. Začni s týmto - všímaj si ako sa cíti tvoje telo, čo pociťuješ v tele. Pri pocite hnevu sa ti môžu potiť dlane, alebo môžeš cítiť sucho v ústach, hrču v hrdle. Keď sa cítiš rozrušená / ný môže ťa štekliť v hrdle, alebo bruchu. Môže ti byť horúco, môžeš vnímať slabosť v nohách, trasenie. Pocity, ktoré máme môžme rôzne pociťovať niekomu sa potia dlane keď má trému, niekomu keď sa hnevá… Tvoje telo sa môže k tebe “prihovárať ” - sú to signály ktoré ti dajú vedieť aké sú tvoje pocity, čo cítiš.

Porozmýšľaj o tom čo sa stalo predtým ako si začal/a pociťovať tieto pocity. Je to pravdepodobne niečo čo spôsobilo tvoje pocity. Napríklad, môžeš si všimnúť svoju zlosť a pocítiť ako sa ti potia ruky, keď ťa v triede niekto nazve hlúpym / ou.

Máš na výber čo urobíš so svojimi pocitmi. Napríklad ak sa cítiš nazlostene keď ťa niekto nazval hlúpym / ou môžeš si vybrať či ho / ju udrieš alebo si vybrať, že jej /jemu povieš, že ťa to nahnevalo, rozčúlilo a odídeš preč. Súčasťou učenia o zvládaní svojich pocitov je hľadanie možností čo môžeš urobiť.

Ublížiť, zraniť niekoho, nie je nikdy správnou, vhodnou odpoveďou na pocity. Sú iné spôsoby, možnosti ako vyjadriť svoje pocity.

Ak sa pozrieš na pravú stranu stránky nájdeš tam „Moje pocity “. Stiahni si to a vytlač – pomôže ti roztriediť čo robiť so svojimi pocitmi. Skús to s tvojimi priateľmi / kami, bratom, sestrou alebo rodičmi – môžno sa naučia niečo o tebe a viac ťa spoznajú.

Niekoľko zdravých spôsobov ako zvládať svoje pocity:

  • dýchaj zhlboka a rátaj do desať
  • porozprávaj sa s osobou, ktorá ťa rozrušila a povedz jej ako sa cítiš,
  • nájdi si opustené miesto – pole, lúku, prázdnu izbu a zakrič si čo najviac nahlas, /ak nemáš také miesto môžeš kričať aj do vankúša/
  • napíš list o tom čoho sa bojíš, o veciach, z ktorých si smutný / á o veciach, ktoré ťa zlostia, potom ho roztrhaj a vyhoď preč
  • ak si rozrušený/á z niekoho, napíš mu list – môžeš mu ho poslať alebo dať osobne
  • nakresli obrázok
  • urob si bunker
  • spíš si zoznam vecí, ktoré sú dobré
  • obleč sa ako tvoj obľúbený hrdina / ka, spevák / čka
  • spíš si zoznam vecí, z ktorých máš radosť
  • upeč si koláč
  • poprechádzaj sa
  • zahraj sa hru
  • povedz niekomu o svojom strachu, o tom čoho sa bojíš
  • počúvaj hudbu
  • zaspievaj si
  • zatancuj si
  • zašportuj si
  • poplač si
  • prečítaj si knihu
  • píš si denník
  • stretni sa, alebo zavolaj kamarátke / kamarátovi

Čo nie je prospešné/dobré – nevhodné spôsoby zvládania pocitov

  • užívanie drôg
  • pitie alkoholu
  • obmedzovanie jedla
  • prejedanie sa
  • záškoláctvo
  • útek bez toho, aby si mal, mala bezpečné miesto kam ísť
  • správať sa násilne v škole, na ulici, kdekoľvek
  • ničiť majetok, veci
  • prejavovať svoje pocity druhým bitkou, krikom a podobne