Začiatkom týždňa sme predložili tieňovú správu Výboru OSN pre odstránenie diskriminácie žien (CEDAW). Tieňovú správu sme pripravili v spolupráci s Poradňou pre občianske a ľudské práva a s občianskym združením Ženské kruhy.
Okrem časti, ktorú sme pripravili k násiliu na ženách v partnerských vzťahoch, tieňová správa obsahuje aj časť týkajúcu sa pôrodov, zaobchádzania so ženami pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti pri a po pôrode alebo prístupu žien k takejto zdravotnej starostlivosti počas pandémie COVID-19 a porušovania ich práv, ktorú pripravili Ženské kruhy. Poradňa pre občianske a ľudské práva sa v svojej časti správy zamerala na diskrimináciu rómskych žien pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v oblasti reprodukčného zdravia a pôrodnej starostlivosti, ako aj na prekážky v prístupe násilne sterilizovaných rómskych žien k spravodlivosti.
Tieňová správa je odozvou mimovládnych organizácií na správu, ktorú Výboru CEDAW pravidelne predkladá vláda SR v rámci svojich záväzkov napĺňať Dohovor OSN pre odstránenie všetkých foriem diskriminácie žien. Svoju v poradí siedmu periodickú správu k napĺňaniu záväzkov vyplývajúcich Slovensku z tohto dohovoru, vláda Výboru CEDAW predložila svoju správu v roku 2021. Reaguje v nej najmä na otázky, ktoré jej Výbor CEDAW predložil na zodpovedanie. V máji 2023, prebehne vypočutie zástupcov a zástupkýň SR k tejto periodickej správe v rámci 85. zasadnutia Výboru CEDAW.
V našej časti správy sme sa venovali najmä tomu, ako je problematika násilia na ženách na Slovensku riešená v rámci politík a stratégií, ktoré majú smerovať k postupnému odstraňovaniu príčin a dopadov násilia na ženách. Výboru CEDAW sme priblížili vývoj verejnej a politickej diskusie k tejto problematike v posledných rokoch a vyjadrili sme znepokojenie nad tým, že sa z verejných politík k tejto téme postupne vytrácajú základné princípy a predpoklady na účinný boj s násilím na ženách ako je chápanie násilia na ženách ako vážneho porušovania ľudských práv žien a ako násilia, ktoré ženy zažívajú preto, že sú ženy a ktoré ich postihuje nepomerne viac. Rovnako sme sa dotkli toho, aký dopad má na riešenie problematiky násilia na ženách tento vývoj.
V ďalších častiach sme sa zamerali na to, aký dopad má absencia mechanizmu systémového a udržateľného financovania špecifických podporných služieb pre ženy zažívajúce násilie – telefonické linky pomoci, poradenské centrá a bezpečné ženské domy. Zdôraznili sme, že financovanie na báze projektov znamená nielen neustálu neistotu toho, či a aké zdroje budú mať špecifické podporné služby na to, aby mohli ďalej poskytovať pomoc a podporu, ale aj neúmernú administratívnu záťaž, vyčerpávanie a stratu autonómie.
V oblasti ochrany detí žien, ktoré sú svedkami násilia na ich mamách, sme sa zamerali na súčasnú prax v oblasti súdnych konaní v tzv. poručenskej agende, keď súdy rozhodujú o zverení detí a o úprave práv a povinností rodičov k nim. Výbor sme informovali o tom, ako súdy a orgány sociálno-právnej ochrany detí zohľadňujú alebo nezohľadňujú podozrenie z toho, že dochádza alebo v minulosti dochádzalo k psychickému či fyzickému násiliu na mame detí a aké dopady má neskúmanie a nezohľadňovanie histórie násilia v týchto konaniach na bezpečie žien a ich detí.
V neposlednom rade sme sa dotkli aj niektorých aspektov ochrany žien pred násilím ako sú vzdelávanie polície a iných orgánov činných v trestnom konaní o násilí na ženách, ich postupy a to, či je možné ich v súčasnosti dobre monitorovať a vyhodnocovať, aby sa jej intervencie mohli v budúcnosti zlepšovať.
Pre každú oblasť sme Výboru CEDAW k formulovaniu jeho odporúčaní SR navrhli aj konkrétne opatrenia pre štát, aby mohla byť ochrana, pomoc a podpora pre ženy zažívajúce násilie v partnerských vzťahoch a ich deti dostupnejšia, kvalitnejšia a účinnejšia.